AJANKOHTAISTA

Seurat

Seuratoiminta on rauhayhdistyksen keskeisin toimintamuoto. Seurojen ohjelma on aina samankaltainen – ensin lauletaan virsi tai Siionin laulu, puhuja pitää rukouksen ja saarnan Raamatun tekstin pohjalta ja loppurukouksen jälkeen lauletaan. Tavallisesti sunnuntaiseuroissa on kaksi saarnaa joiden välissä pidetään kahvitauko. Uskon käsitys on Raamatun ja kirkon tunnustuskirjojen mukainen. Sanoman ydin on saarna syntien anteeksiantamisesta. Jeesus sovitti maailman synnit ristinkuolemallaan. Tämän sovintotyön kautta on mahdollista saada synnit anteeksi. Seurat ovat avoimia tilaisuuksia kaikille. Seurat alkavat yhdistyksellä lähes joka sunnuntai klo 16. Kerran kuukaudessa, kuukauden toinen sunnuntai, seurat alkavat klo 13. Keskiviikkoiltaisin järjestetään ompeluseurat klo 18 Tervetuloa!

Jos haluat kuunnella seurapuheita, se on mahdollista esimerkiksi internetin välityksellä Torniosta www.koti.net/seurat

Raamattuluokka

Raamattuluokkatyö on suunnattu varhaisnuorille, jotka eivät ole vielä käyneet rippikoulua. Raamattuluokkaa pitävät tehtävään kutsutut henkilöt. Raamattuluokassa etsitään Raamatusta päivän aiheeseen liittyviä kohtia ja keskustellaan niiden pohjalta. Raamattuluokkien tarkoituksena on syventää nuorten raamatuntuntemusta, hoitaa heidän uskonelämäänsä sekä tukea kotien kristillistä kasvatusta. Raamattuluokkia järjestetään perjantai-iltaisin rauhanyhdistyksen tiloissa tai kodeissa.

Pyhäkoulu

Pyhäkoulu on lapsille suunnattu toimintamuoto. Osallistumiselle eri toimintamuotoihin ei ole ikärajoituksia, mutta yleensä pyhäkouluun osallistuvat lapset ovat ala-asteikäisiä ja nuorempia. Pyhäkoulussa tutustutaan kirkkovuoden mukaisiin tapahtumiin Raamatussa sekä lauletaan siionin lauluja ja virsiä. Opettaja selittää aihetta yksinkertaisesti esimerkiksi kuvien avulla lapsille. Opettaja myös kyselee ja keskustelee lasten kanssa pyhäkoulun aiheeseen liittyvistä asioista. Pyhäkoulussa lapsille annetaan muistolause, johon on kiteytetty aiheen keskeinen opetus. Lapset saavat pyhäkoulusta lammastarran kiinnitettäväksi pyhäkoulutauluun. Pyhäkoulu alkaa sunnuntaisin klo 12 yhdistyksen toimitilassa.

Päiväkerho

Päiväkerholaiset ovat 4-6 vuotiaita lapsia. Päiväkerhossa askarrellaan, lauletaan ja leikitään. Päiväkerhon ohjaajat valmistelevat ja suunnittelevat päiväkerhon ohjelman. Päiväkerhossa pidetään myös uskontotuokio.  Päiväkerho pidetään rauhanyhdistyksellä maanantaisin klo 17.30 alkaen. Kerholaiset tekevät joskus myös retkiä luontoon.

Seurakuntailta

Rauhanyhdistyksellä järjestetään vuosittain muutama seurakuntailta. Seurakuntaillan aiheeksi valitaan ajankohtainen uskoon ja elämään liittyvä aihe. Keskustelun pohjaksi on etukäteen pyydetty alustajaa valmistelemaan Raamatun pohjalta ja uskonelämän kannalta aihetta käsittelevä alustus. Alustuksen pohjalta käydään yleinen keskustelu, jossa kaikilla on mahdollisuus käyttää puheenvuoro, joskus käydään myös paneeli keskustelu.

Juhlat

Kodin, uskonnon ja isänmaan merkitys näkyvät Rauhanyhdistyksellä järjestettävissä juhlissa. Kaikki juhlat ovat koko perheen juhlia, joissa ohjelma rakentuu paljolti lasten ja nuorten esityksiin. Lauluesitysten lisäksi juhlien yhteydessä on yleensä hartaus- tai seurapuhe. Keväällä pidetään äitienpäivä- ja/tai kevätjuhla. Syksyllä on itsenäisyys- ja joulujuhlat. Teemme yhteistyötä kemin rauhanyhdistyksen kanssa ja järjestämme itsenäisyysjuhlat vuorotellen.

Myyjäiset

Yhdistyksen varainhankinta perustuu pitkälti myyjäistoimintaan. Myyjäisissä on myytävänä runsaasti kotitekoisia leivonnaisia, ruokaa, kahvia ja käsitöitä. Muu ohjelma on mm. ongintaa, arvontaa ja narutusta.

Rauhanyhdistyksen kaikkiin tilaisuuksiin ovat kaikki sydämellisesti tervetulleita!

Leiritoiminta

Suomen rauhanyhdistysten keskusyhdistyksen omistuksessa on kuusi leirikeskusta. Niissä pidetään vuosittain 190 leiriä, joilla käy noin 10.000 leiriläistä. Leiriläisistä 75 % on alle 20 -vuotiaita. Heille järjestetään nuoriso-, hiihto-, kieli- ja varttuneiden nuorten leirejä. Aikuisille järjestetään äidit ja isät-, eläkeläisten-, aikuisten- sekä erilaisia luontoleirejä.

Leirien ohjelmat ovat kristillisyyden muun toiminnan mukaisia. Uskonelämän hoito ja juurtuminen Jumalan valtakuntaan toteutuvat yhteisissä hartaus-, seura-, alustus-, keskustelu- ja oppituntitilanteissa. Liikunnan ja virkistymisen kannalta on tärkeää, että leiriläisillä on mahdollisuus ulkoilla. Keminmaan Rauhanyhdistystä lähinnä ovat Rautiosaaren leirikeskus ja Ranuan kristillinen kansanopisto.